کورده‌واری

گویش و ادبیات کردهای منطقه قروه- کوردی ناوچه‌ی قوروه

کورده‌واری

گویش و ادبیات کردهای منطقه قروه- کوردی ناوچه‌ی قوروه

کورده‌واری

گویش و ادبیات کردهای منطقه قروه مهجور مانده و از کتابت دور شده است. این وبلاگ شاید آغازی باشد برای پرداختن به این مهم و ثبت رسوم و سنن و شعرهایی که در حال فراموشی است. امیدواریم علاقمندان ما را در این کار یاری فرمایند.
https://telegram.me/kurdawary_ghorwa

چشم به راه خانه تکانی فرهنگی

چهارشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۷:۰۲ ب.ظ


نویسنده: روح الله زرین/ قروه ـ خبرنگار

قروه یکی از شهرهای استان است که هنرمندانش در زمینه شعر و ادبیات بسیارفعال هستند. وجود چهره‌های ادبی در قروه نشان دهنده این ظرفیت است. این افراد ترویج شعر و ادبیات فاخر کردی و فارسی را هدف خود قرار داده اند، به طوری که همواره تلاش این چهره‌ها علاوه بر معرفی آثار نویسندگان و شاعران در سده‌های مختلف تاریخی، خلق آثار نوشتاری با مضامین و محتوای امروزی است تا بتوانند هر آنچه نیاز یک مخاطب محسوب می‌شود با ذوق و قریحه در آثار نظم و نثر خود به رشته تحریر در بیاورند. یکی از این افراد میکائیل فلاحی«خیال کردستانی» دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است که توانسته علاوه بر شغل خود، در زمینه شعر و ادبیات کردی و فارسی آثاری را منتشر کند که با استقبال مخاطبان نیز همراه است.
با توجه به این‌که چند دهه است درمناطق مختلف قروه معلم بودید، علاقه به سرودن شعر در شما از چه زمانی آغاز شد؟

از همان دوران کودکی به خط خوش مشهور بودم و این مهم از من یک چهره ممتاز در مدرسه ساخته بود که سبب شد به نوشتن به‌عنوان یک هنر خاص روی بیاورم. همچنین سرودن شعر در اوایل نوجوانی در ذهنم شکل گرفت و اشعار و دل نوشته‌هایم مورد استقبال مخاطبان بود، چرا که در نشریات محلی به چاپ می‌رسید، ولی به صورت جدی از سال ۱۳۷۴شروع به سرودن شعر با زبان کردی و فارسی کردم. همچنین یک سال بعد اشعارم را در قالب غزل، دوبیتی و اشعار کردی در هفته‌نامه و ماهنامه‌های مختلف استان وچندین نشریه دیگر به چاپ رساندم. این روند هرروز مرا تشویق می‌کرد که از احساسات و عواطف خود در زمینه سرودن شعر بیشتر و منسجم‌تر استفاده کنم. همچنین تخلص ادبی «خیال کردستانی» را برای خودم انتخاب کردم.
ازکتاب هایتان بگویید.

تاکنون کتابی شامل دو بیتی‌های فارسی است را با نام «چرا بر هم زنی خواب پرنده» به چاپ رساندم که این کتاب شامل ۱۸۳ قطعه دو بیتی است. همچنین کتاب«ساقی سا ده خیل» با زبان کردی و گویش هورامی را که شامل غزل، رباعی و تک بیت است با ۱۹۵۸ بیت به چاپ رساندم که مورد استقبال اهالی فرهنگ و ادب فارسی و کردی قرار گرفته است. اکنون نیز مجموعه غزلی به فارسی و کردی (سورانی) را به رشته تحریر درآوردم که مراحل نگارش پایانی آن به اتمام رسیده است و در روزهای آینده به چاپ خواهد رسید.
به‌‌عنوان یک شاعر و نویسنده با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

با توجه به این که استان به‌عنوان یک منطقه فرهنگی با غنای ادبی در همه جای دنیا شناخته شده است، نویسندگان و شاعران در این منطقه با مشکلات فراوانی مواجه هستند، چرا که یک نویسنده برای چاپ، طراحی، تنظیم و حتی بازار فروش اثرش نیازمند حامی مالی و حمایت چند‌جانبه مسئولان است. البته این رویه در قروه مورد بی مهری قرار گرفته است، به طوری که تمام آثارم را با هزینه شخصی منتشر کردم.
همچنین چند سال پیش با دعوت از مسئولان، نویسندگان و شاعران برجسته و مطرح کشور، مراسم رونمایی از آثارم در قروه برگزار شد که از آن استقبال خوبی هم شد، اما مسئولان هیچ حمایتی از این حرکت فرهنگی نداشتند و تنها مدیر آموزش و پرورش با تشویق‌های معنوی خود و در نظر گرفتن مکان مناسب برای اجرای این مراسم من را حمایت کرد.
با توجه به وجود انواع سرگرمی‌ها، مطالعه کتاب را چگونه می‌بینید؟

رشد روز افزون علم و تکنولوژی در فضاهای مجازی سبب شده که سرانه مطالعه و کتابخوانی در جامعه کاهش پیدا کند. با توجه به این که در چندین مدرسه تدریس می‌کنم این روند را دررفتار دانش‌آموزان به خوبی مشاهده می‌کنم. از این رو ضرورت دارد برای افزایش میل به مطالعه در میان اقشار مختلف جامعه تغییراتی از نظر ظاهری و محتوای مطالب و عکس‌های یک اثر ایجاد شود، چون این کارسبب می‌شود که فرد در نگاه اول توجهش به کتاب جلب شود. برای ادامه چنین امری، نویسندگان و شاعران بر اساس نیاز و موقعیت رفتاری، اجتماعی و جغرافیایی یک منطقه آثار خود را منتشر کنند.
به دلیل عدم حمایت از بخش خصوصی و فضاهای فرهنگی مانند کتابخانه، تنها معدودی کتابخانه در شهر وجود دارد و این اماکن فرهنگی نیاز به خانه تکانی فرهنگی دارد.
چه برنامه‌هایی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان اقشار مختلف جامعه دارید؟

برای تبادل فرهنگی و بهره گیری از دانش نویسندگان و شاعران همچنین تقویت نقاط ضعف و قوت خود،گاهی با همکاری فعالان این حوزه در سطح گسترده، شب شعر و مشاعره بر پا می‌کنم که علاقه‌مندان بسیاری به این محفل‌ها می‌آیند.
این روندمی‌تواند به تقویت ادبیات کردی و فارسی بینجامد، چرا که رشد و شکوفایی در هر زمینه‌ای نیازمند تقویت و شاخ و برگ دادن است. این کار سبب جذب جوانان نیز می‌شود. با توجه به این‌که دو فرزند دارم فعالیت‌های فرهنگی من سبب شده که پسرم نیز چندین قطعه غزل بسراید و دخترم با گویش سورانی و ادبیات نوشتاری و کلامی آن آشنا شود و تسلط کافی بر آن را داشته باشد.

ازبرنامه‌های پیش رویتان بگویید.

طی برنامه‌ای و بر اساس نیاز سنجی مخاطبان، با همکاری گویندگان توانای کشور و بهره گیری از موسیقی بومی محلی مناطق کردستان، آثارم را به صورت صوتی برای عرضه روانه بازار خواهم کرد.
همچنین برای این‌که کتاب‌هایم به‌راحتی در دسترس باشد آنها را به کانون مساجد و افرادی که اهل مطالعه هستند به صورت هدیه در اختیارشان قرار دادم تا قدمی در راه ترویج مطالعه عمومی بردارم.
همچنین تشویق شهروندان به مقوله کتابخوانی نیازمند برنامه منسجم از سوی مسئولان و بخش خصوصی است که در این زمینه شهرداری قروه در چند نقطه شلوغ از پیاده‌روها، ایستگاه کتابخانه احداث کرده که سبب جذب مخاطبان برای خواندن کتاب حتی برای لحظاتی شده است.

فلاحی : برای تبادل فرهنگی و بهره گیری از دانش نویسندگان و شاعران در سطح گسترده، شب شعر و مشاعره بر پا می‌کنم.

رمز ماندگار شعر در مخاطب
شاعر قروه‌ای می‌گوید: نوشتن برایم شغل نیست، بلکه یک ذوق و علاقه است. عشقی است که روح انسان را جلا می‌دهد و سبب آرامش می‌شود. همچنین به‌عنوان شاعر ، شعر را جوشش درون و حرف دل می‌دانم. به نظر من شعر ساختنی نیست که در زمان خاصی بتوان آن‌را نوشت، بلکه هر وقت در ذهن خطور کند باید به قلم آورد و بیان کرد تا دل آرام بگیرد، نوشتن شعر زمان خاصی ندارد.
«میکائیل فلاحی» می‌افزاید: باید آن‎قدر با واژه‌های گرم و صمیمی نوشت تا بتوان واژه‎های ناب را در قالب شعر به رشته تحریر در آورد و این روند می‌تواند در دل مخاطب جا باز کند، چرا که شاعر و نویسنده جزئی از جامعه است و ضرورت دارد هر آنچه می‌نویسد برگرفته از نیاز و درد دل مخاطبش باشد تا ماندگار باشد.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۳۱
گروه نویسندگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی