اقوام کرد
در طول تاریخ به نامهای گوناگونی نامیده شده اند:سومریها به آنها
گوتی،جودی،جوتی می گفته اند.پارسها آنان را کُرتیوو کُردراها نامیده
اند.یونانیها و رومیها به کُردها، کاردُسوی،کاردُخوی،کاردک،کُردکی،کُردُخی
وکاردُویکا گفته اند.ارمنیها آنان را کُردئین ، کاردُوی ،کاردوا ،کارتاویه
نامیده اند وسرانجام آرامیها و آشوریها به آنان گُتی ، کوتی،کورتی
،کاردو،کارداکا ،کارتکان و کاردواک گفته اند.
برابری کُرد
با ماد قولی است که جملگی برآنند و بر آن پافشاری می کنند.تقریبا همه ماخذ
چه اروپایی و چه ایرانی تا آغاز پادشاهی هخامنشیان سرگذشت این دو را موازی
با هم دانسته و به ثبت آن همت گماشته اند. نشانه های ماندگار بزرگان و
شاهان و امیران حکومت ماد در سرزمین کُردستان ژرفای اعتقاد ملی و احترام
این مردم را به گذشته کهن خود به خوبی نشان می دهد.
سالنامه های شلمنسر سوم( از مهاجمان به
سرزمین کنونی کُردستان در 836پ.م) از مادای (مادها)نام برده است و با
استنباط از نوشته های آشوریان در این زمان ،مادها در جنوب دریاچه ارومیه و
نواحی سقز تا پیرامون همدان مستقر بودند.در کتیبه سومری نام کَرَده امده
است.در زمان اردشیر بابکان کلمه کُرد به خط پهلوی به کُرت نوشته شده
است.گزنفون مورخ و سردار یونانی ،شاگرد سقراط حکیم (352_430 پ.م)چند کتاب
درباره ایران نوشته است یکی از آنها اناباز یا بازگشت ده هزار نفری نام
دارد و او از کُردها به وضوح نام برده است.
گویش و لهجه های زبان کردی از خانواده زبان های هند و اروپایی و زیرمجموعه زبان های ایرانی- آریایی است که دارای شش لهجه مختلف می باشد:
۱-لهجه کرمانجی (شمالی) که زبان اکثریت کردهای ساکن ترکیه، روسیه، سوریه، شمال ایران وشمال خراسان و همچنین اطراف کابل می باشد.
۲-لهجه سورانی (مرکزی) که عمدتاً در ایران و عراق بدان سخن می گویند.
۳-لهجه اورامی (جنوبی)
که خود به دو لهجه کلهر و هورامی تقسیم می شود. لهجه کلهری در کرمانشاه و
لهجه هورامی در اورامانات (شامل هورامان تخت و هورامان لهون) رایج است.
۴- لهجه لری
، از لهجه های آریایی که از نقطه نظر فونولوژی ، در بین زبان کردی و
فارسی قرار دارد ، تا به طرف شمال لرستان حرکت می کنید ، این لهجه بیشتر به
زبان کردی نزدیک می شود.
۵- لهجه گورانی
، از کلمه گوران مشتق شده است . گوران جمع (گه وره ) است و (گه وره) در
زبان کردی به معنی بزرگ یا گبر ( زرتشتی ) است . از نقطه نظر زبانشناسی ،
بخشهای وسیعی از مناطق جنوبی کردنشین ، مانند اکثریت استان کرمانشاهان ،
اکثریت استان ایلام و بخشی از لرستان به این لهجه از زبان کردی صحبت می
کنند
۶- لهجه زازاکی (زازایی - دملی) ، این لهجه نیز از لهجه های زبان کردی
است ، که از لحاظ لغت ، دستور و سایر معیارهای زبانشناسی ، با اکثر لهجه
های کردی دیگر، مقداری فاصله گرفته است .لهجهء زازاکی در کردستان ترکیه
تکلم میشود. شهرهایی که با این لهجه صحبت میکنند شامل: سیواس، درسم
(دهرسئم)، بینگول، مووش، و قسمتی از حومهء ارزنجان است.
نخستین آثار مکتوب ادبیات کردی
در قرن 4 هجری در ترانه هایی با اوزان ده هجایی و درمضامین عرفانی و به
زبان"گوران"سروده شده اند. هنوز هم در لهجه ی سورانی واژه ی"گورانی" به
معنی "ترانه " به کار می رود. در قرن 19 لهجه ی سورانی به زبان مسلط ادبی
تبدیل می شود و آثاری با مضامین صوفیانه پدید می آیند. ولی در پایان این
قرن مضامین ملی گرایانه غلبه می یابند و بالاخره در نیمه ی قرن 20 نوآوری
در فرم هم شروع می شود و مضامین ناسیونالیستی با چاشنی چپگرایانه غالب می
شوند.
اولین شاعر نامدار کرد شیخ احمد نشانی ملقب به "مَلای جزیری"( 1481- 1407) است. او در جزیره ی بوتان ترکیه می زیسته و به زبان کرمانجی غزل های عارفانه و زیبایی می سروده. دیوان او به همت شاعر کرد ایرانی "هه ژار" و توسط انتشارات سروش به چاپ رسیده است.