کورده‌واری

گویش و ادبیات کردهای منطقه قروه- کوردی ناوچه‌ی قوروه

کورده‌واری

گویش و ادبیات کردهای منطقه قروه- کوردی ناوچه‌ی قوروه

کورده‌واری

گویش و ادبیات کردهای منطقه قروه مهجور مانده و از کتابت دور شده است. این وبلاگ شاید آغازی باشد برای پرداختن به این مهم و ثبت رسوم و سنن و شعرهایی که در حال فراموشی است. امیدواریم علاقمندان ما را در این کار یاری فرمایند.
https://telegram.me/kurdawary_ghorwa

پرده‌گه‌ی فه‌راوا

جمعه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۰۸ ب.ظ

پل فرهاد آباد در 15 کیلومتری شمال غرب قروه و در روستای فرهاد آباد قرار گرفته است.از لحاظ معماری این پل دارای هشت دهانه است که چشمه وسط ، بزرگتر و نوع قوس های بکار رفته به طور عموم جناغی و مصالح بکار رفته در آن آجر است، تاریخ دقیق ساخت پل مشخص نیست اما با توجه به شیوه معماری بکار رفته در آن؛ به احتمال قوی پی آن از پل های دوران صفوی است.در دوران حکومت خسروخان اول مقارن حکومت زندیه، این پل مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت و در دوره حکومت قاجار نیز توسط فرهاد میرزا معتمد الدوله، عموی ناصر الدین شاه، حاکم وقت کردستان، مورد مرمت و بازسازی کامل قرار گرفت و به این دلیل به پل فرهاد آباد مشهور شد.امسال 300 میلیون ریال از اعتبارات شهرستانی در کمیته برنامه ریزی شهرستان برای تعمیر و مرمت پل فرهاد آباد تخصیص یافته است.همچنین امسال 100 میلیون ریال از محل موقوفات برای تعمیر پل فرهاد آباد اختصاص یافته است و در چند روز آینده کار اجرایی آن شروع می شود.پل بر اثر سیلاب های بهاری در سال 69 به طور کامل تخریب و ویران شد که توسط سازمان میراث فرهنگی، احیا و مرمت کامل پل انجام شد.در سال 1379 تحت شماره 2647 بعنوان اولین اثر تاریخی شهرستان در ردیف آثار ملی کشور به ثبت رسید و اکنون پل یکی از نقاط جذب گردشگر است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۲۸
گروه نویسندگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی