کورده‌واری

گویش و ادبیات کردهای منطقه قروه- کوردی ناوچه‌ی قوروه

کورده‌واری

گویش و ادبیات کردهای منطقه قروه- کوردی ناوچه‌ی قوروه

کورده‌واری

گویش و ادبیات کردهای منطقه قروه مهجور مانده و از کتابت دور شده است. این وبلاگ شاید آغازی باشد برای پرداختن به این مهم و ثبت رسوم و سنن و شعرهایی که در حال فراموشی است. امیدواریم علاقمندان ما را در این کار یاری فرمایند.
https://telegram.me/kurdawary_ghorwa

چیرۆک

سه شنبه, ۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۵ ب.ظ

از یک ناشناس

در قدیم فردی در بازار گدایی می کرد، و مردم با نیرنگی، حماقت او را دست می انداختند، دو سکه به او نشان می دادند که یکی طلا و دیگری نقره بود. او همیشه سکه نقره را انتخاب می کرد تا این که مرد مهربانی رسید و از اینکه او را مسخره می کردند ناراحت شد رو به گدا کرد و گفت: سکه طلا را بردار. این طوری پول بیشتری گیرت می آید و هم مسخره‌ات نمیکنن. مرد خندید و گفت: اگر طلا را بردارم دیگر مردم پول به من نمی دهند تا ثابت کنند من احمق تر از آن هایم.

***

له قه‌یما پیاویگ ناهمی، له ناو بازاڕا ده‌سی دا به گداییه‌وه و خوه‌ی  وه ئه‌حمه‌ق و حه‌په‌نگ نیشان ئه‌دا. مه‌ردمیش به فه‌ن و فێل کڵاویان ئه‌نیا سه‌ری،  سکه‌یگ زه‌ڕ و سکه‌یگ نوقره‌یان ئه‌دانیشانی. گداگه داێمه نوقره‌گه‌ی هه‌ڵ ئه‌گرد. ڕۆژی پیاوی دڵسۆز له که‌نین مه‌ردم و خه‌ڵک  ناره‌حات بوو. وه گداگه وتی زه‌ڕه‌گه هه‌ڵگره،  پۆڵ فره‌تر گیرت تێ و پێدیش ناکه‌نن.گداگه بزه‌یگی کرد و وتی ئه‌گه‌ر زه‌ڕه‌گه هه‌ڵگرم گداتر ئه وم. چوون مه‌ردم ئیتر نوقره ناده ن پیم دا مالووم که‌ن من له ئه‌وان ئه‌حمه‌ق‌ترم.!

(بڕه‌یگ له‌ مه‌ردم تێر ئه‌خوا و خوه‌ێ کز ئه‌کا)

وه‌رگیڕ(موته‌رجم):که‌یوومه‌رس  گه‌ڕووسی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۰۱
گروه نویسندگان

نظرات  (۲)


ده سیت خوه ش بود
۰۲ تیر ۹۵ ، ۰۱:۲۸ ئیحسان سه یفی
ده سو خوش بی ئای گه رووسی فیره جوان بوو .
بی زه حمه ت به خشی له وبلاگه گه ئیختساس به نه وشه گه ل ئه سیل کوردی وا له بیره و چوونه سه و .
به خشی گیش بو شاعیر نووسه ره کان. و هونه ر مه نده گان قوروه و کوردستان ئه لبه ته ئه وا نه ی وا زیندوون!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی