کورده‌واری

گویش و ادبیات کردهای منطقه قروه- کوردی ناوچه‌ی قوروه

کورده‌واری

گویش و ادبیات کردهای منطقه قروه- کوردی ناوچه‌ی قوروه

کورده‌واری

گویش و ادبیات کردهای منطقه قروه مهجور مانده و از کتابت دور شده است. این وبلاگ شاید آغازی باشد برای پرداختن به این مهم و ثبت رسوم و سنن و شعرهایی که در حال فراموشی است. امیدواریم علاقمندان ما را در این کار یاری فرمایند.
https://telegram.me/kurdawary_ghorwa

آوازهای سرزمین پدری‌ام/شاحسین سعیدی

يكشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۰۷:۱۱ ب.ظ

معرفی کوتاه: بررسی موضوعی «آوازهای کردی» در بخشی از کردستان یعنی در محدوده «شهرستان قروه»، شامل مناطق: ییلاق (له یلاخ) اسفندآباد و چهاردولی موضوع این اثر می‌باشد. نگارنده پس از شرح کلیاتی در ارتباط با بحث، تعریف اصطلاحات مهم در اینباره و دسته‌بندی و توصیف انواع آواز‌ها، شاخصه‌های موجود در هر یک از آن‌ها را از قبیل بررسی اجمالی آرایه‌های ادبی، وجه تسمیه و مقایسه هر موضوع در زیرمجموعه‌ی لهجه‌های اردلانی، گورانی، لکی و کلهری از این زبان را مد نظر قرار داده و به ترجمه ابیات و آوازه‌ها به زبان فارسی پرداخته است. وی در فصل سوم در یک تحقیق میدانی، به معرفی افراد تاثیرگذار در فولکور مناطق چهاردولی، اسفندآباد و ییلاق پرداخته و آثار هریک نیز به دقت مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت نیز به نتیجه‌گیری و ارایه پیشنهادهایی اختصاص داده شده است.



موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۱۳
گروه نویسندگان

نظرات  (۱)

کتاب جالب و مفیدیه. خوندمش

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی